ŠEST FORMI "VING ČUN KUNG FU-A"




ŠEST FORMI "VING ČUN KUNG FU-A"


"VING ČUN PESNICA"
Kineska kaligrafija


Dragi čitaoci,

Pred vama je nova tema koja će vas provesti kroz jedno kratko putovanje sa šest formi "VEČITOG PROLEĆA"- Ving Čuna

Samoodbranbena borilačka veština "Ving Čun pesnica" postala je poznata zahvaljujući čuvenom glumcu i praktičaru kung fu-a Brus Li-ju (Bruce Lee). On je prvi zapadnom svetu predstavio ovu veštinu i preko nje svet upoznao sa svojim učiteljom Ip Man-om. U mogoljudnoj Kini ima drugih učitelja ove veštine koji uz određene varijacije u veštini podučavaju svoje učenike, ali sudbina je učinila da obojica postanu veliki.

Zahvaljujući toj istoj sudbini postao sam deo Ip Man-ove kung fu porodice preko mojih učitelja koji su veštinu učili direktno od Ip Man-ovih  učenika.

Kung fu satablo


Ip Man-ova verzija veštine sadrži sledeće forme:

  • Prva forma –  Siu nim tau, Siu-Nim-Tao- (Put male ideje)
  • Druga forma – Čam kiu, Cham-Kiu- (traženje mosta)
  • Treća forma – Biu dži, Biu-Jee -(bacajući prsti)
  • Četvrta forma– Muk jan čong, Muk-Yan-Chung-(drvena lutka)
  • Peta forma – Luk dim boun kvan, Luk-Dim-Bun-Kwan (dugačka motka)
  • Šesta forma – Bart čam dao, Bart-Cham-Dao-(tehnika leptir mačeva)


Prva forma 

Prva forma koja je azbuka  Ving Čuna zove se "Put Male ideje" (Siu Nim Tao ili Sil Lim Tao po izgovoru). Kroz nju se vežbač upoznaje sa samim sobom, svojim telom, osloncem, ravnotežom, stegnutošću - opuštenosti, disanjem i to sve sa setom pokreta koji se smenjuju od laganog ka bržem ritmu. 

Bez azbuke ovih pokreta nema dalje veštine, jer sve forme moraju da budu upoznate sa osnovnom "Idejom". Ova forma povezuje um i telo, ujedno je i zdravstvena forma. Pripada grupi unutrašnjih Qi gong formi. O antistres programu zasnovanom na osnovu ove forme možete pročitati u predhodnom postu ili klikom na linkovde.

Na prvoj fotografiji možete videti, poziciju karakterističnu za ovu formu,Tan Sao -"Dlan koji gleda u nebo". Forma je statična i podrazumeva stojeću meditaciju.


Druga forma

Pre nego učenik počne da uči drugu formu on u potpunosti mora da ovlada sa prvom formom. To ne znači da mora da zna samo njene pokrete već značenje svakog pokreta u formi, kao i primenu istih u samoodbrani, napadu. Učitelj ima zadatak da pokaže osnove, a učenik da ih primeni.

 "Zadatak učitelja je da učenika prevede preko mosta"- Wang Kiu

Druga forma, kada se prevede sa ideograma imamo značenje kao traženje mosta, ili prelazak mosta. Tako da opet imamo dualnost tj. princip Jin i Jang. U ovom slučaju forma se može proučavati kao unutrašnja ili spoljašnja, ali u realnosti ne funkcioniše bez oba dela.

Unutrašnji princip odnosi se na strukturu i položaj tela tokom kretanja, jer ova forma nije statična kao predhodna. Uči nas pravilonoj ravnoteži, kako da se krećemo, povežemo i koordiniramo rad ruku i nogu tokom kretanja, kako da ujedninimo um i celo telo. Tu se krije taj most koji povezuje ruke i noge, um i telo kroz kretanje. 

Spoljašnji princip podrazumeva traženje pozicija "Mosta" između vas i protivnika kada se protivnik kreće, kada više nije na jednom mestu. Donosi nam nov alat ili arsenal oružija u napadu i odbrani. Praktičar se naprimer upoznaje sa snažnim udarcem lakta, blokadama i udarcima nogama. Uči distancu, tajming... 

Savladavanjem druge forme učenik uspešno povezuje sva svoja znanja stečena sa prvom formom i nesvesno prelazi na novi nivo. Tada i sami učenici primećuju veliku transformaciju od nespretnih i nesigurnih pokreta, loše ravnoteže do sigurnih, preciznih pokreta, udaraca pune stabilnosti i snage. 

Učenik - praktičar veštine tada je spreman da sam "sklopi" svoju tehniku i da sopstveni odgovor na napad protivnika bez izvođenja zadate tehnike od strane učitelja. 

"Ako učenik samo reprodukuje zadate tehnike, veština je mrtva, ali ako učenik iznenadi učitelja, veština je živa".- Wang Kiu


Karakteristična pozicija 
CHAM -KIU - DRUGA FORMA

Treća forma

Treća forma je kruna koja dolazi na kraju i koja zatvara prvi kruga razvoja učenika - praktičara ove veštine.

Po kineskoj tradiciji učitelji su odlučuvali i bili pažljivi kome će preneti znanja koje je spakovano u trećoj formi. Pre podučavanja iste, učitelji su odlazili u kuće svojih učenika i bolje upoznavali sa njim i njegovom porodicom. Podučavanje je bilo u tajnosti, iza zatvorenih vrata škole. 

Ovakav tradicionalni pristup pokazivao je značaj treće forme, odgovornost onoga ko podučava, kao i onoga ko je uči, jer dobija dragoceno znanje. Gradio je jednu novu lestvicu između učenika i učitelja. 

 "Dobar učitelj vredi više nego polica puna knjiga". - Kineska poslovica

Kada se prevede kineski ideogram koji predstavlja treću formu dobijamo naziv "bacajući - ubadajući prsti". Naziv ukazuje na energiju koja se iz tela prenosi na vrhove prstiju. Tako da učenik dobija novi alat, poput bodova, odbucivanja, presretanja koji se primenjuje kada protivnik nije više ispred, već pored vas. 


Energični pokreti
BIU JEE - TREĆA FORMA

Forma daje ideje i alate za izlazak iz naizgled bezizlaznih situacija. Upoznaje vas sa novom vrstom upotrebe lakta u bliskoj borbi. Pokreti ruku i prstiju podsećaju na pokrete zmije koja napada i koja se brani. Forma je brza i dinamična. Izvođenje forme je odličan kardio trening, jer srce kuca takvom brzinom, kao da ste trčali sprint na sto metara. 

Naravno i u ovom slučaju mora da postoji sinteza sve tri forme koja vežbača podiže na jednu zaista visoku lestvicu borilačkog umeća.

Ono što nisam spomenuo je  "Či sao –energija pokreta - lepljive ruke", to je vežba koji mnogi učitelji nazivaju srcem Ving Čuna. Vežba se radi od početka učenja druge forme. Svrha te vežbe je da unapređuje veštinu naučenu kroz forme. Razvija reflekse, tajming i osećaj. Radi se sa jednom i obe ruke. Ima kombinacija sa paralelnim i ukrštenim rukama. U suštini najčešće se izvodi dvoručni Či sao. Poenta je osetiti i osujetiti protivnikov napad, savršenstvo se odnosi kada uz kontakt to možete uraditi zatvorenih očiju. Vežba između dva poznavaoca veštine deluje kao nadmetanje u igri šaha.

Četvrta forma

Četvrta forma spada u napredne forme. Pored učitelja učenik- praktikant dobija jednog novog trening partnera koji je uvek spreman za vežbu i trening. To je naravno drvena lutka. Ona  vas vodi u jedan nov nivo veštine. 

Po tradiciji uči vas 108 pokreta. Još više poboljšava vaše kretanje, položaj i poziciju prilikom izvođenja određenih tehnika i udaraca. Uči vas još više efikasnosti i efektivnosti u prenosu energije. Tu su sada dostupni svi alati iz sve tri forme i ako je učenik - praktikant nešto radio pogrešno, drvena lutka će biti ta koja će vas osloboditi loših navika. 

Ono što mnogi ne znaju je da formu drvene lutke morate uraditi dobro sa i bez lutke. Radeći formu u prazno bez lutke u potpunosti uključujete mozak i njegovu sposobnost vizuelizacije koja će kasnije imati ne zamenljivu komponentu u daljem razvoju učenika- praktikanta. 
 

 
Slika sa privatnog časa
Sifu Dobrica Pavlović podučava me formu na drvenoj lutki
Muk-Yan-Chung - DRVENA LUTKA

Formu drvene lutke vežbač mora u potpunosti da ume da rastavi na svih osam sekcija i poznaje primenu i razliku koja se izvodi na samoj lutki i živom čoveku. Takođe postoji i razlika rada na "živoj" i "mrtvoj" drvenoj lutci. "Živa" lutka upija i odbija vaše udarce i guranja sa vibracijama, a "mrtva" samo prima udarce nema povraćaja energije.


Drvena lutka u prazno
Karakteristična "POPAJ" pozicija

Peta forma

Luk-Dim-Bun-Kwan  je forma poznata pod nazivom "Zmajeva motka". Forma je veoma dinamična i uči vežbača da se još brže kreće i menja pozicije u odnosu na protivnika. Kako je oružije u pitanju koje spada u produžetak vežbača, uči da silu, energiju i vibracije koje ste naučili u trećoj i četvrtoj formi umete da preneset preko oružija na protivnika. Učite da napadate i da se branite dugim oružijem.



Izvođenje tehnike iz forme Luk-Dim-Bun-Kwan
ZMAJEVA MOTKA

Rad sa oružijem razvija vašu muskulaturu i ručne zglobove i ujedno vas priprema za novu formu i novo oružije. Ono što je interesantno da odtređene tehnike iz "zmajeve motke" možete primeniti i prilikom izvođenja određenih poluga na protivniku.

Šesta forma

Na kraju vežbač uči po tradiciji poslednju majstorsku formu "Bart -Cham Dao" - osam sečenja. Forma podrazumeva vežbu sa dva leptir mača gde se sada sublimira svo znanje stečeno kroz svaku formu i pokret koji je naučen. Forma zahteva puno kretanja, pažnju preciznost i odgovornost, jer radite sa pravim oružijem. Bez obzira što ono nije naoštreno, oprez i pažnja su neophodni. Ono što je jako bitno svi osnovni pokreti iz prve forme su tu i kao što sam na početku naveo, nema veštine bez prve forme. 



Izvođenje tehnike iz forme Bart-Cham-Dao
LEPTIR MAČEVI

Na kraju putovanja kroz šest formi praktikant ukoliko voli ovu veštinu postaje učitelj gde preko stečenog ličnog znanja nastavlja tradiciju i otvara novi krug učenja učeći druge i radeći sa drugima. Tako se veština razvija i raste.  

Srdačan pozdrav,



Sifu Senad S Karčić



Коментари

Популарни постови са овог блога

KAKO PRAVILNO UČITI TEHNIKE WING CHUN KUNG FU-A ?

OSNOVNI KORACI U UČENJU SIU NIM TAO FORME U WING CHUNU?

ZAŠTO TREBA VEŽBATI "VING ČUN KUNG FU"- KOJU KORIST VEŠTINA DONOSI