ŠEST FORMI "VING ČUN KUNG FU-A"
ŠEST FORMI "VING ČUN KUNG FU-A"
"VING ČUN PESNICA" Kineska kaligrafija |
Dragi čitaoci,
Pred vama je nova tema koja će vas provesti kroz jedno kratko putovanje sa šest formi "VEČITOG PROLEĆA"- Ving Čuna
Samoodbranbena borilačka veština "Ving Čun pesnica" postala je poznata zahvaljujući čuvenom glumcu i praktičaru kung fu-a Brus Li-ju (Bruce Lee). On je prvi zapadnom svetu predstavio ovu veštinu i preko nje svet upoznao sa svojim učiteljom Ip Man-om. U mogoljudnoj Kini ima drugih učitelja ove veštine koji uz određene varijacije u veštini podučavaju svoje učenike, ali sudbina je učinila da obojica postanu veliki.
Zahvaljujući toj istoj sudbini postao sam deo Ip Man-ove kung fu porodice preko mojih učitelja koji su veštinu učili direktno od Ip Man-ovih učenika.
Kung fu satablo |
Ip Man-ova verzija veštine sadrži
sledeće forme:
- Prva forma
– Siu nim tau, Siu-Nim-Tao- (Put male ideje)
- Druga forma
– Čam kiu, Cham-Kiu- (traženje mosta)
- Treća forma
– Biu dži, Biu-Jee -(bacajući prsti)
- Četvrta
forma– Muk jan čong, Muk-Yan-Chung-(drvena lutka)
- Peta forma
– Luk dim boun kvan, Luk-Dim-Bun-Kwan (dugačka motka)
- Šesta forma
– Bart čam dao, Bart-Cham-Dao-(tehnika leptir mačeva)
Prva forma
Prva forma
koja je azbuka Ving Čuna zove se "Put Male ideje" (Siu Nim Tao
ili Sil Lim Tao po izgovoru). Kroz nju se vežbač upoznaje sa samim sobom,
svojim telom, osloncem, ravnotežom, stegnutošću - opuštenosti, disanjem i to
sve sa setom pokreta koji se smenjuju od laganog ka bržem ritmu.
Bez azbuke ovih pokreta nema dalje veštine, jer sve forme moraju da budu upoznate sa osnovnom "Idejom". Ova forma povezuje um i telo, ujedno je i zdravstvena forma. Pripada grupi unutrašnjih Qi gong formi. O antistres programu zasnovanom na osnovu ove forme možete pročitati u predhodnom postu ili klikom na linkovde.
Na prvoj
fotografiji možete videti, poziciju karakterističnu za ovu formu,Tan Sao -"Dlan koji gleda u nebo". Forma je statična i podrazumeva stojeću
meditaciju.
"Zadatak učitelja je da učenika prevede preko mosta"- Wang Kiu
Druga forma, kada se prevede sa ideograma imamo značenje kao traženje mosta, ili prelazak mosta. Tako da opet imamo dualnost tj. princip Jin i Jang. U ovom slučaju forma se može proučavati kao unutrašnja ili spoljašnja, ali u realnosti ne funkcioniše bez oba dela.
Unutrašnji princip odnosi se na strukturu i položaj tela tokom kretanja, jer ova forma nije statična kao predhodna. Uči nas pravilonoj ravnoteži, kako da se krećemo, povežemo i koordiniramo rad ruku i nogu tokom kretanja, kako da ujedninimo um i celo telo. Tu se krije taj most koji povezuje ruke i noge, um i telo kroz kretanje.
Spoljašnji princip podrazumeva traženje pozicija "Mosta" između vas i protivnika kada se protivnik kreće, kada više nije na jednom mestu. Donosi nam nov alat ili arsenal oružija u napadu i odbrani. Praktičar se naprimer upoznaje sa snažnim udarcem lakta, blokadama i udarcima nogama. Uči distancu, tajming...
Savladavanjem druge forme učenik uspešno povezuje sva svoja znanja stečena sa prvom formom i nesvesno prelazi na novi nivo. Tada i sami učenici primećuju veliku transformaciju od nespretnih i nesigurnih pokreta, loše ravnoteže do sigurnih, preciznih pokreta, udaraca pune stabilnosti i snage.
Učenik - praktičar veštine tada je spreman da sam "sklopi" svoju tehniku i da sopstveni odgovor na napad protivnika bez izvođenja zadate tehnike od strane učitelja.
"Ako
učenik samo reprodukuje zadate tehnike, veština je mrtva, ali ako učenik
iznenadi učitelja, veština je živa".-
Wang Kiu
Treća forma
Treća forma je kruna koja dolazi na
kraju i koja zatvara prvi kruga razvoja učenika - praktičara ove veštine.
Po kineskoj tradiciji učitelji su
odlučuvali i bili pažljivi kome će preneti znanja koje je spakovano u trećoj
formi. Pre podučavanja iste, učitelji su odlazili u kuće svojih učenika i bolje
upoznavali sa njim i njegovom porodicom. Podučavanje je bilo u tajnosti, iza
zatvorenih vrata škole.
Ovakav tradicionalni pristup pokazivao je značaj treće forme, odgovornost onoga ko podučava, kao i onoga ko je uči, jer dobija dragoceno znanje. Gradio je jednu novu lestvicu između učenika i učitelja.
Kada se prevede kineski ideogram koji predstavlja treću formu dobijamo naziv "bacajući - ubadajući prsti". Naziv ukazuje na energiju koja se iz tela prenosi na vrhove prstiju. Tako da učenik dobija novi alat, poput bodova, odbucivanja, presretanja koji se primenjuje kada protivnik nije više ispred, već pored vas.
Forma daje ideje i alate za izlazak iz
naizgled bezizlaznih situacija. Upoznaje vas sa novom vrstom upotrebe lakta u
bliskoj borbi. Pokreti ruku i prstiju podsećaju na pokrete zmije koja napada i
koja se brani. Forma je brza i dinamična. Izvođenje forme je odličan kardio
trening, jer srce kuca takvom brzinom, kao da ste trčali sprint na sto
metara.
Naravno i u ovom slučaju mora da postoji sinteza sve tri forme koja vežbača podiže na jednu zaista visoku lestvicu borilačkog umeća.
Ono što nisam spomenuo je "Či sao –energija pokreta - lepljive ruke", to je vežba koji mnogi učitelji nazivaju srcem Ving Čuna. Vežba se radi od početka učenja druge forme. Svrha te vežbe je da unapređuje veštinu naučenu kroz forme. Razvija reflekse, tajming i osećaj. Radi se sa jednom i obe ruke. Ima kombinacija sa paralelnim i ukrštenim rukama. U suštini najčešće se izvodi dvoručni Či sao. Poenta je osetiti i osujetiti protivnikov napad, savršenstvo se odnosi kada uz kontakt to možete uraditi zatvorenih očiju. Vežba između dva poznavaoca veštine deluje kao nadmetanje u igri šaha.
Četvrta forma
Četvrta
forma spada u napredne forme. Pored učitelja učenik- praktikant dobija jednog
novog trening partnera koji je uvek spreman za vežbu i trening. To je naravno
drvena lutka. Ona vas vodi u jedan nov nivo veštine.
Slika sa privatnog časa Sifu Dobrica Pavlović podučava me formu na drvenoj lutki Muk-Yan-Chung - DRVENA LUTKA |
Formu drvene lutke vežbač mora u
potpunosti da ume da rastavi na svih osam sekcija i poznaje primenu i razliku
koja se izvodi na samoj lutki i živom čoveku. Takođe postoji i razlika rada na
"živoj" i "mrtvoj" drvenoj lutci. "Živa" lutka
upija i odbija vaše udarce i guranja sa vibracijama, a "mrtva" samo
prima udarce nema povraćaja energije.
Drvena lutka u prazno Karakteristična "POPAJ" pozicija |
Peta forma
Luk-Dim-Bun-Kwan je forma poznata
pod nazivom "Zmajeva motka". Forma je veoma dinamična i uči vežbača
da se još brže kreće i menja pozicije u odnosu na protivnika. Kako je oružije u
pitanju koje spada u produžetak vežbača, uči da silu, energiju i vibracije koje
ste naučili u trećoj i četvrtoj formi umete da preneset preko oružija na
protivnika. Učite da napadate i da se branite dugim oružijem.
Izvođenje tehnike iz forme Luk-Dim-Bun-Kwan ZMAJEVA MOTKA |
Rad sa oružijem razvija vašu muskulaturu i ručne zglobove i ujedno vas priprema za novu formu i novo oružije. Ono što je interesantno da odtređene tehnike iz "zmajeve motke" možete primeniti i prilikom izvođenja određenih poluga na protivniku.
Šesta forma
Na kraju vežbač uči po tradiciji
poslednju majstorsku formu "Bart -Cham Dao" - osam sečenja. Forma
podrazumeva vežbu sa dva leptir mača gde se sada sublimira svo znanje stečeno
kroz svaku formu i pokret koji je naučen. Forma zahteva puno kretanja, pažnju preciznost
i odgovornost, jer radite sa pravim oružijem. Bez obzira što ono nije
naoštreno, oprez i pažnja su neophodni. Ono što je jako bitno svi osnovni
pokreti iz prve forme su tu i kao što sam na početku naveo, nema veštine bez
prve forme.
Izvođenje tehnike iz forme Bart-Cham-Dao LEPTIR MAČEVI |
Na kraju
putovanja kroz šest formi praktikant ukoliko voli ovu veštinu postaje učitelj
gde preko stečenog ličnog znanja nastavlja tradiciju i otvara novi krug učenja
učeći druge i radeći sa drugima. Tako se veština razvija i raste.
Srdačan pozdrav,
Коментари
Постави коментар